Natura

Różnorodność biologiczna

Różnorodność biologiczna jest coraz ważniejsza dla konsumentów, którzy chcą kupować od firm dążących do zachowania równowagi między naturą a człowiekiem. Ludzie chcą poznać pochodzenie składników i mądrzej wybierać. Weleda zapewnia to od lat - a nowa certyfikacja UEBT jest tego dodatkowym dowodem. Rozmowa z Rik Kutsch Lojenga, z UEBT i Annette Piperidis, z Weledy

Jaka jest idea UEBT ?

 

RKL: UEBT - Union for Ethical BioTrade - wspiera i sprawdza, w jaki sposób firmy wykorzystują naturalne składniki oraz jak ich działalność oddziałowuje na środowisko. Różnorodność biologiczna to różnorodność życia, nie tylko dla mikroorganizmów, zwierząt i roślin, ale także dla nas ludzi. Nie zdając sobie z tego sprawy, każdego dnia korzystamy z różnorodności biologicznej; w rzeczywistości jest to niezbędne dla przetrwania naszej planety, taką jaka jest.

 

AP: Rzeczywiście, różnorodność biologiczna jest istotą produktów Weleda. W naszej produkcji używamy około 1000 różnych roślin z całego świata; około 650 z nich jest używanych w naszych produktach kosmetycznych. Przykłady obejmują: arnikę, granat, lawendę, różę, nagietek, brzozę, sezam i wodorosty. Wszystkie pochodzą z ze środowisk nacechowanych różnorodnością biologiczną i są niezbędnymi składnikami naszych produktów. Zbierając rośliny i nasiona z szacunkiem, Weleda przyczynia się do ich ochrony i wspiera ludzi, których utrzymanie zależy od natury .

Istnieje już wiele certyfikatów, takich jak Ecocert lub NATRUE. Dlaczego potrzebujemy certyfikacji UEBT?

 

RKL: UEBT uzupełnia istniejące certyfikaty. Na przykład NATRUE patrzy na naturalność. UEBT opiera się na tym, wymagając by pozyskiwanie naturalnych składników odbywało się z szacunkiem dla ludzi i różnorodności biologicznej. Na przykład, jeśli składnik ma już certyfikat Ecocert, nacisk zostanie położony na dodatkowe kwestie społeczne, ponieważ wykracza to poza zakres certyfikacji ekologicznej. Co ważniejsze, UEBT patrzy na system firmy jako całość. Stwierdzamy, że firma wprowadza standardy UEBT w odniesieniu do swoich systemów pozyskiwania naturalnych składników oraz innowacji.

 

AP: Chcieliśmy uzyskać certyfikację UEBT właśnie z tych powodów. Unia zajmuje się problemami społecznymi i ekologicznymi na poziomie firmy, co dopełnia nasze dotychczasowe zaangażowanie w stosowanie składników naturalnych i ekologicznych. Chcemy mieć również pewność, że te organiczne i naturalne składniki są pozyskiwane z szacunkiem i zbierane w sposób, który zachowuje różnorodność biologiczną, przyczyniając się jednocześnie do utrzymania ludzi pracujących przy zbiorach.

 

Co zyskują ludzie kupując produkty od firm certyfikowanych przez UEBT?

 

AP: Po dołączeniu do UEBT zaczęliśmy systematycznie oceniać wszystkie nasze naturalne składniki (oleje, ekstrakty itp.) Zgodnie ze standardem UEBT. W większości przypadków potwierdzono, że nasze surowce zostały zebrane i uprawiane zgodnie z oczekiwaniami, zgodnie ze zobowiązaniami i filozofią, z której słynie Weleda. Oczywiście, wprowadziliśmy wiele ulepszeń i nadal to robimy, ponieważ rzeczy nigdy nie są doskonałe. Walka o zrównoważony rozwój to naprawdę wspaniałe wyzwanie. Rozpoczęliśmy projekty z dostawcami, aby zwiększyć lokalną różnorodność biologiczną, na przykład w celu lepszej ochrony zapylaczy, takich jak pszczoły w lawendowych gospodarstwach rolnych, oraz w celu dalszej poprawy lokalnych warunków pracy poprzez zapewnienie dostępu do usług zdrowotnych.

RKL: Ludzie, którzy kupują produkty od firm certyfikowanych przez UEBT, uzyskują pewność, że firma jest zaangażowana w ochronę środowiska i podlega regularnym ocenom, w jaki sposób pozyskuje wszystkie naturalne surowce, dokonując w razie potrzeby ulepszeń. Konsumenci zyskują wiedzę, że ich zakup nie tylko spełnia swoje potrzeby, ale również przyczynia się do lepszego świata.

Konsumenci zyskują wiedzę, że ich zakup nie tylko spełnia swoje potrzeby, ale również przyczynia się do lepszego świata.

Jakie są Wasze główne wyzwania i jak dotąd największe sukcesy?

 

RKL: UEBT została stworzona 10 lat temu przy wsparciu Organizacji Narodów Zjednoczonych, aby zaangażować firmy w "BioTrade" (zaangażowanie biznesu w etyczne pozyskiwanie różnorodności biologicznej). Chociaż nasze pomysły były szeroko wspierane, nie było łatwo przekształcić je w rzeczywiste zobowiązania firmy. Jest tak prawdopodobnie dlatego, że łańcuchy dostaw są tak różnorodne, że zadanie stworzenia systemu dla wszystkich naturalnych składników, opierając się na niezależnym standardzie, jest zniechęcające. Ale firmy takie jak Weleda wiodą prym dzięki współpracy z UEBT. Systematyczny przegląd portfela składników trwał dłużej niż pięć lat, zanim przyznaliśmy certyfikat UEBT. To wielki sukces zarówno dla Weleda, jak i UEBT.

 

AP: W pełni się zgadzam. Był to długi, ale satysfakcjonujący proces, aby zrównoważyć pozyskiwanie surowców Weleda z kryteriami UEBT i własnymi bardzo surowymi wymaganiami Weleda dotyczącymi produktów organicznych i biodynamicznych. Wiele pozostaje jeszcze do zrobienia, ale jestem dumna, że jesteśmy teraz w stanie przekazać naszym konsumentom informacje o naszych staraniach.

 

Jaka jest rola konsumenta w zakresie etycznego pozyskiwania surowców?

Jaka jest twoja osobista wizja?

 

RKL: Od dekady UEBT prowadzi badania konsumenckie na temat różnorodności biologicznej i tego, w jaki sposób ludzie dokonują wyborów dotyczących zakupów. Większość konsumentów uważa, że moralnym obowiązkiem firm jest szanowanie ludzi i różnorodności biologicznej. Wyrażają także gotowość do zakupu produktów pochodzących z etycznego źródła. Ale istnieje przepaść między tym, co ludzie deklarują, a tym co robią naprawdę. Myślę, że konsumenci zapominają, ile mają władzy; że mogą naprawdę przyczynić się do lepszego świata poprzez zmianę zachowań zakupowych. "Głosują za pomocą swoich portfeli". Ważne jest, abyśmy wszyscy to robili, ponieważ bez wspólnego zaangażowania w odpowiedzialną konsumpcję nasza planeta nie przetrwa. Osobiście staram się być częścią tego trendu i pokazywać to zaangażowanie, a jednocześnie angażować się w codzienne działania firm w zakresie etycznego pozyskiwania naturalnych składników.

 

AP: Weleda ma silne wartości wewnętrzne, które są oparte na antropozofii (filozofii używania głównie tego, co naturalne, aby poprawić nasze samopoczucie), a nasi akcjonariusze podzielają te wartości. Podczas gdy nasi klienci mają kluczowe znaczenie dla naszej działalności, nasz sposób pracy nie jest ukierunkowany na konsumenta. Popyt na nasze produkty rośnie z roku na rok, co pozwala nam coraz częściej pozyskiwać naturalne składniki z całego świata, nie naruszając równowagi ekologicznej. To z kolei stanowi ważny wkład w życie ludzi i różnorodność biologiczną w odległych zakątkach świata .

Moją osobistą wizją jest to, by coraz więcej firm podążało ścieżką etycznego zaopatrzenia - dla siebie, dla konsumentów i dla naszej planety.

Rik Kutsch Lojenga

Executive Director of UEBT

Annette Piperidis

Manager Sustainable Sourcing at Weleda

Rik Kutsch Lojenga is an expert on sustainable BioTrade in support of the objectives of the Convention on Biological Diversity

As Manager Sustainable Sourcing , Annette Piperidis is responsible for ensuring that all raw materials meet the company’s very high standards for sustainability